Skipper'n

Stolt reder

Nyervervelsen

Rett før avgang til Fosnavåg, vi dro kl 18:00
Vi ankom Fosnavåg 18/8 2013 kl 22:30, har hatt en fin seilas fra Ålesund.

18/8 Ligger  fortsatt i Fosnavåg, det er stiv kuling over stadt og bølger fra 5 til 6 meter. (Kun for kjøring av Håvard).
 Ikke muligheter før i slutten på uka. I morgen går jeg å kjøper meg en fet bok.

21/8. Vinden minker og det skal bli kun svak bris i morgen
Da tenker vi at Måløy blir neste stopp. Har ca 7 timers kjøring. I dag har vi saumfart motoren, sjekket oljer både her og der. Alt virker helt ok, hvis vi får medvind kommer seilene opp.

Tankene er fyllt opp og klare for avreise i morgen.

En Engelskmann vi pratet mye med under oppholdet i Fosnavåg. Vi ble ordentlige busser.
Heia Liverpool

22/8 Dro fra Fosnavåg 21/8 kl 19:15. Ankom Måløy
kl 02:00 i natt etter å ha forsert Stadthavet. Det var rolig vind, husket bra. Med bølger (dønninger) fra 2 til 3,5 mtr. Mørkt ble det også. Har kokt kaffe til Roffa kl 08:00, håper han står opp snart så vi kan fortsette turen muligens med seil i dag.

Dekken følger med

Ruta er nøye planlagt.

sammen med 2.styrmann Otto

Måløy by Night

22/8 Etter litt søvn gikk turen videre fra Måløy kl 12:30. Med kurs for Florø og litt medvind heiste vi seil. Det ble en lang dag for vi lå på omkring 2,5 kn. i gjenomsnitt men det var skyfri himmel og litt medvind så Ferskingene fikk prøvd seg med seil, Vi var fremme i Florø når kl var 19:00. Da var vi så fornøyd at vi tok en ankerdram og gikk ut og tok et par pils på brygga før vi tok kvelden.
Roffa seiler

Her smakte Pilsen godt

og              Roy Seiler

God natt alle sammen
23/8 La oss til i Fedje etter 9,5 timers kjøring
Fikk jaggu besøk av kråka (ikke mi)
24/8 Dro ned til Strusshamn på Askøy, der fikk vi besøk av kyllingen til Lisbeth. Vi satt og pratet lenge. I morgen drar vi videre mot Haugesund og Jæren.
Niser på vandring

Fin dag i Strusshamn

Kyllingen

Pils er godt etter en lang kjøretur

Dro fra Askøy klokken 08:45. Det har vært vindstille i hele dag. turen gikk mot Haugesund hvor vi la til kl 09:00. 12timer og et kvarter, Vi lagde middag på veien, stekt makrell med potetsalat. Roffa vasket båten innvendig men jeg satt oppe og nøt været mens jeg hadde roret.
Dette var en lang økt kan dere tro. Hvor vi havner i morgen er det ingen som vet.

Sletta inn til Haugesund kl 19:00

Haugesund forrut

26/8. Forlot Haugesund kl 06:30 med kurs for Jæren og havet utenfor der. Vi ble enige om å kjøre helt til Mandal. Måtte dra innom Egersund for å bunkre diesel, her ankom vi kl 21:30. Fylte tanken og fikk oss en matbit. Dro fra Egersund kl 22:00. Jeg kjørte første delen til Mndal og Roffa tok over litt nedenfor Lista fyr, vi sov på skift. Ankom Mandal 27/8 kl 09:30 en kjøretur på tilsammen 26 og en halv time. I dag skal vi hvile ut her og i morgen, gud vet hvor vi havner.
By by Haugesund

Good morning Mandal

28/8. Vi har nå kommet frem til Arendal, Ikke mange båter i gjestehavna nå. Har vært å handlet litt mat til resten av turen på senteret her. Tok meg en Softis me jordbær, kan tru det smakte godt. Roffa ville ikke ha. Gikk tilbake til båten og tok oss en sengefyser, kan tru det smakte godt. Turen hit fra mandal tok nøyaktig ti timer, vi hadde seilene oppe og det ga oss kanske en knop ekstra.
Merkeligt sted å ha hus

Roffa sikter inn gjestehavna.

29/8. Tok farvell med Arendal kl 07:15 og satte kursen nordover. Da vi ko ut på havet var dønningene store, vi hadde tenkt å kjøre langt i dag. Men det ble for slitsomt så vi satte kursen innover mot Kragerø. Her fyllte vi tanken og dro videre, målet ble Nevlunghavn. Over Porsgrunnfjorden satte vi seil for det blåste bra og vi økte farten til 7,5 knoph. Mens vi krysser den hører vi på VHF'n  at det er en båt som har fått motorstopp i nærheten. Roffa speider i kikkerten men bølgene er store og sikten dårlig. Så ikke tegn til den havarerte. Vi kom inn til Nevlunghavn kl 06:00 Og fortøyde. Hadde ligget der en times tid så kom Redningsskøyta tauende med en båt og det var den havarerte. Snakket med manskapet på RS og båten hadde derevet på land og fått skader i baugen, den tok inn vann og pumper ble satt om bord før slep. De hadde flaks at det gikk bra så nokk en gang gjorde RS en god jobb.