Reisebrev Fra turen til Mausundvær.

Vi reiste søndag 2/6 og satte kursen sydover mot Nøtterøy hvo vi skulle overnatte.
Var innom Sætre og fylte dieseltanken. og innom Tønsberg var vi også for å kjøpe litt
av det vi fyller lungene med. Videre under Vrengen bru og ned til Vrakersholmen.
Et godt beskyttet skjær mot det meste av vinder. Fremme kl.19:45.
Dette ble en etappe på 60 nm.
 Vrakersholmensolnedgang
Mand 3/6  kl. 07:30 kastet vi fortøyninger å satte kursen for Kragerø.
Litt bølger over langesundfjorden men ellers fin sjø. Fremme i kragerø kl. 12:30
En kortere tur enn i går men litt slitene fra gårsdagen.

Etappen ble bare 42 nm.

Tirsdag 4/6 Dro fra Kragerø kl. 09:30 med kurs sydover, som dere ser hadde vi en skikkelig fin reise ned nesten flat sjø. På det første bilde kan dere skimte Risør,
bilde nr 2 se dere fyret utenfor Lyngør. Bilde nr 3 er fra Tromøysundet og bilde nr 4 er fra Arendal hvor vi overnatter. la til kai her kl. 15:00. Satte i landstrøm og Lisbeth fikk seg en killevink av strømmen så hu hyla så hele båthavna hørte det. Jeg hadde satt i landstrømmen før hu fikk ordnet ombord og så tok hu på kontakta. Jeg skulle vise henne hva hun gjorde galt, trur dere jeg fikk en killevink også, 1-1 i strøm :-)
I kveld blir det tidlig køye for i morgen skal vi prøve å nå Mandal,
en etappe på ca 9 timer.

Distansen i dag 37 nm i 7 knoph.

Og styrmannen vår (Otto Pilot) har gjort en glimrende jobb i dag

Onsd. 5/6 Forlot Arendal når kl. var 07:00Litt skyet men mye blå himmel.
Etter et stykke kjørte vi inn i regnvær med torden og brak og sjøen ble barsk, og Lisbeth liker torden på sjøen. Så vi kjørte inn til Lillesand (de to øverste bildene) til det værste var over. Vi benyttet anledningen til litt shopping av mat. Etter en time dro vi videre og kjørte rett inn i Blindleia (to nederste bildene) og fulgte den til enden. Der kom vi frem til en øy som heter Ulvøysund, der var det dårlig med fortøyninger til fjellet, etter 3 kvarter dro vi videre å satte mål til Mandal. Høye bølger uta skjærs
1 - 1,5 mtr krappe.
Da vi passerte Kristiansand klarte vi pokker i meg å finne en innaskjærs rute helt til Mandal, bak knatter og knøs. Fortøyde i Mandal kl 18:30,
Det var en lang reise på 11t og 30 min.
tilsammen 64 nm
Otto Pilot gjorde jobben sin i dag å.

Tors 6/6. Våknet litt senere i dag og dro fra Mandal når kl. var 09:00, målet var Listahavn. Været var bra med  svak vind styrke 5. Passeret Lindesnes kl. 11:15
(1. bilde) videre oppover mot Lista hvor (2. bilde) vi var kl 13:55. Da skjedde det,
sjøen la seg helt flat. Vi kunne speile oss i vannet, da ble vi enige om å trå til og ta turen helt til Haugesund. Passerte Eigerøy fyr kl 17:10.  ut på kvelden begynte det å mørkne og en fantastik solnedgang var på vei. Dette var en dag på sjøen hvor man riktig kunne nyte båtlivet. Inn fjorden til Haugesund var jeg glad vi har AIS motager, mørkt som bare f..., og stor skipstrafikk. Kom frem til Haugesund kl 01:00 og fortøyde. Tok oss en real ankerdram og la oss.

7/6 Våknet bråtidlig, måtte pisse. Vindstille var det ute og vi hadde den første av tre værharde strekker foran oss, Sletta lå paddeflat så jeg ga pokker i å vekke Lisbeth. Hev av fortøyninger startet motoren og begynte på strekninge inn Hardanger fjorden da var kl bare 06:05. Vi så flere niser på veien, men de var ikke lenge nok oppe så det ble ingen bilder av de. Kom frem til Rosendal kl 13:00. Fylte diesel og her kommer det som var overraskende.
Strekningen fra Kragerø til Rosendal gikk det på 287 liter. Altså vi hadde en strekning på 241 nm. og pr nm brukte båten 1,2 liter ca 7,36 L  i timen med en gjenomsnittsfart på 7,5 knoph. og prisen på diesel her kr. 8,85
Vi ble tatt vel i mot av Vertskapet, og jeg ble med ut å trakk garn. Det ble et par Breiflabber, skater, piggvar. lange og en Havmus (ikke Lisbeth sin). Ut på kvelden koste vi oss med breiflabbmiddag og underholdning på munnspill fra vertskapet. Her blir vi liggende et par tre dager før vi setter kursen Nordover.

10/6 Turen i dag gikk til Strusshamn på Askøy, der møtte vi kyllingen vår Tom.
Foreløpig har vi hatt værgudene med oss for i dag var det også helt vindstille og solskinn. Dro fra Rosendal kl. 06:55 og landet på Askøy kl. 02:00

11/6 I dag tuslet vi nordover kastet loss kl 07:45 og tok bakveien mot Sognefjorden. Passerte Mongstad og Sognefjorden kl. 12:45. Fant et sted på en øy som heter Færøy og før vi kom dit dro vi opp 4 passe småsei på ca 600 g som vi tok som kveldsnacks. La til på ærøy kl 16:45. Nå har vi kun 28 nm. til florø, og det blir i morgen. (Det borteste bilde kan dere skimte Mongstad)
12/6 Sto opp tidlig i dag, Lisbeth sov så jeg reiste fra Færøy kl 05:45 og satte kursen mot Florø. Madammen sto opp kl 08:00 og da var vi over halveis.
Fortøyde kl 09:30. så i dag skal vi ta det piano, shoppe litt, var å klipte manken min og titta på byen. I morgen drar vi til Måløy for å se an været over Stadtlandet. Hittil har vi hatt en viss person med oss, for kun en dag med litt ruskvær, ellers flatt hav.  Været var såpass bra at vi drovidere kl 12:30 og rett til Måløy etter shopping. Fremme her kl 16:30

Bilde 1 er fra Færøy
         2 er fra Florø
         3 er fra Hornelsfjorden
         4 er fra Måløy

13/6 Reiste fra Måløy og ut Sildegapet, her lå sjøen flat. Ut på stadthavet var det skiftende svak bris til vindstille. Men dønningene var høye nok tipper fra 2 til 3mtr.
Kjørte inn til Fosnavåg kl. 12:00 for å fylle tanken. denne etappen har vi brukt mer diesel enn forige etappe, for vi holdt god fart over stadt 10,5 knoph. dro videre til Ålesund kl.12:20 og var fremme kl 14:30. Her blir vi noen dager for å få kjenning av landjorda igjen. Tar en tur til Atlanterhavsparken i løpet av helgen.

Sildegapet                                                                                     Stadthavet

Fosnavåg

14/6 Ligger forsatt i Ålebyen, i dag har det ikke vært farbart på havet bra med vind. Etter langtidsvarslet blir det stille på havet hele neste uke. Mandag reiser vi videre,
til da ha en god helg.

15/6 Fortsatt i Ålesund, og se hva som kom ved siden av oss. De kom fra Asker og skal helt til Lofoten. I morgen tøffer vi videre for det er lovet fint vær.
Tvillingen til Bluebreaker                                                             Brudeferden i Ålesund
16/6.2013
I dag har vi reist til Bud Turen tok 5 timer.
Når vi kom frem var det på tide og feire 40 år's Bryllupsdag (ett lys pr. tiår). Jeg spanderte en nydelig kake for anledningen, (vi er jo på fisketur). Champagne hørte jo også til. De vi møtte i Ålesund ligger også her og da blir det (ikke) hæla i taket.

17/6 Dro fra Bud kl 08:30 og satte kursen mot Hustadvika, det bølga en del men ikke verre en at det ble ubehagelig. Etter ca halve turen la sjøen seg litt. kom frem til Kristiansund kl. 12:30. I morgen blir det siste etappe så er vi fremme ved målet. Skal bli deilig å slappe av litt.

19/6 Dette blir det siste brevet før hjemtur, har fisket middag i dag 4 torsk, 1 lyr og
1 Hyse. Sender stemningsbilde fra plassen vi er på. og befolkningen kommer ned til oss og hilser på, vi er tydligvis ikke glemt her selv om det var lenge siden vi var her. Kjempehyggeligt.
I dag dro reisefølget vårt videre, Tøffe de Åse.

Bryggekos                                                                                      Kveldsstemning

Blindpassasjer ut til fiskefeltet                                                     I dag dro de videre til Lofoten
23/6 Traff en gjeng fra Oslomarka jeger og fisk og ble med de på en fiskebåt ut på havet. Her kan dere se tre av de største fiskene jeg dro opp Sei på 9,5 kg
lange på 12 kg. og en Torsk på 8 kg. da vi hadde filletert ferdig det jeg hadde fått, ble det 14,5 kg med ren filet. Vi har spist mye fisk ja.

Sei og Lange                                                                                Torsk
25/6 Fint vær i havna i dag så vi satte kursen ut mot havet, kom fram så var det en del bølger. Men når vi hadde kjørt så langt måtte vi prøve å fiske litt. Vi fikk tre drift over grunna så holdt det, men min bedre halvdel var ikke snauere enn ( se bilde).
Da vi kom hjem så strålte solen og vi fikk en behagelig stund på brygga. I morgen er det meldt kuling så da får vi vel ta en opprydding i skuta.

17,880 kg
10/7  Dro fra Mausundvær kl 10:00 og satte kursen mot Kristiansund.  Mye bra vær og litt mindre bra vær
La til kai her kl 19:30

12/7 Ankom Terøya kl 11:15 og der sto jaggu formann (Phillip) og kona (Aadel) i båtforeninga vår og tok oss i mot. Vi ble fraktet i bil hjem til moren til Aadel som bor i Søvik, der sto frokosten på bordet. Vi trodde vi hadde tatt inn på hotell for bordet på bordet var det dekket med all slags pålegg, (farligt for en må prøve og passe vekta). På kvelden ble vi innvitert til Oddrun og Rune (søster og svoger) til grillmat på terassen deres. Rune jobber på Nogva, de selger båtmotorer
Hjemmeside   http://www.nogva.no
så hvis noen har tenkt å kjøpe ny motor kontakt Aadel og hun kan sette dere i kontakt med Rune. 13/7 Først frokost igjen og så tok vi en BILTUR inn til Ålesund hvor det var båtfestival med stands og salgsboder. På kvelden hadde de jaggu skaldyrparty på terassen med krabber, sjøkreps og reker. begge kvelder ble vi sittende til langt på natt og hygget oss ordentlig. (Du snakker om å bli bortskjemt).
14/7 Kraftig vind ute, hadde så vidt vært på dass og fått lagt tøy i vaskemaskin så kom James (Phillip) og hentet oss til Frokost igjen. Oddrun tok sengetøyet i vaskemaskin hjemme og James kjørte oss til båten og vaskemaskinen der. Fikk beskjed om at middagen var klar kl 15:30. James kom selvfølgelig å hentet oss. Det er sjelden en møter slik gjestfrihet, så Lisbeth og jeg kan ikke få takket nok for dette oppholdet.
I morgen setter vi kursen mot Fosnavåg og Stadthavet.

Båthavna i Terøy                                                                       Dyreliv i havna

Skaldyr i bøtter og spann                                                              Digg inn

Jenteprat                                                                                   Lisbeth menger seg med formann og kona.
16/7

STADTHAVET BLE PASSERT I DAG, INGEN KOMENTAR
La til i Måløy.

17/7 Ligger fortsatt i Måløy pga været. I dag skal vi ha Hvalbiff (ikke sjølfisket)
Har vært på loppemarked og så har vi vært Måløy på langs. Fin gjestehavn.

19/7
I går lå vi i Florø i et ordentlig møkkavær. Dro derfra kl 05:45 i dag tidlig og landet i Fedje kl 13:00. i et nydelig vær som vi ikke har hatt på lenge. I morgen drar vi mot Bergen, nå lengter vi hjem begge to så det skal gå kjapt. tirsd. og onsd er det meldt fin vind over Jæren.

20/7
Dro fra Florø kl 05:45 og kjørte til Fedje i lettskyet fint vær, her fikk vi kjøpt fersk hvalbiff, Liten gjestebrygge men en fin havn. la til kl 13:00

Dro fra Fedje kl 07:15 og satte kursen sørover, hadde ingen bestemelsested, været var glimrende så vi bestemte oss for å dra innom Rosendal igjen og la til kai der kl 18:00

22/7
Tok farvell med våre gode venner i Rosendal. kastet fortæyninger kl 06:20. Og dro helt til Kvitsøy der vi fortøyde kl 16:15. Som dere skjønner så blir etappene lange, for nå vil vi hjem.

23/7 og 24/7
Dro fra Kvitsøy kl 05:30 med kurs hjemmover. Sjøen lå paddeflat. Da vi kom utnfor Eigerøy begynte det å b¨åse kraftig, det ble jammen kuling gitt. Vi måtte trekke inn til Åna Sira (senorita) hvor vi fikk legge til en privat brygge av en snill mann, da var kl 15:30. Klokka 21:00 var vinden løyet til skiftende bris så fortøyningene ble sluppet og ferden gikk videre. Mørket falt på og det var kun månen som lyste opp, passerte Lindesnes kl 01:30. kjørte inn til Mandal og fylte diesel, dro bort til gjestehavna men der var det tjokkfullt så vi måtte dra videre. Fant en havn med navn trysnes marina og fortøyde der kl 06:15. Det bar rett i køya og vi sovnet momentant. Kl 11:30 var vi klare for neste etappe (Ikke mye søvn men nok). Turen gikk til Arendal med skiftende bris og vi dro gjennom Blindleia i kollonne med mange båter vi landet  kl. 17:30, Slappet av på kvelden med et par hikkasser før vi køyet.

Soloppgang                                                                                Lisbeth koser seg bak i båten

Solnedgang                                                                                 Natten har falt på

Kveldsstemning fra Arendal
25/7
Dro fra Arendal når klokka var 08:30. I pent rolig vær kjørte til Skrata litt ovenfor Kragerø, en fin uthavn men pass på for grunnene, vi så bare en som gikk på. fortøyde kl. 13:45

Skrata legg merke til innkjøring.                                                 Mange orginaler ute.
26/7
Tidlig på'n igjen kl 06:45 ble trossene løsnet og ferden gikk videre hjemmover. Passerte Svenner fyr kl. 10:00 og vi la til på Fjærholmen seilforening kl13:15. I morgen er det rett hjem til båsen vår.